Τι είναι το ουρικό οξύ;

Το ουρικό οξύ παράγεται στον οργανισμό μας μετά από τον μεταβολισμό των πουρινων (μορφή πρωτεϊνών), ουσίες που δημιουργούνται στο σώμα μας, λόγω κυτταρικής καταστροφής ή εισέρχονται μετά την κατανάλωση συγκεκριμένων τροφών που τις περιέχουν.

Το ουρικό οξύ φιλτράρεται από τους νεφρούς και αποβάλλεται στα ούρα.

Η αύξηση του ουρικού οξέος στον οργανισμό προκαλείται κυρίως λόγω μη ικανοποιητικής αποβολής του από τους νεφρούς, ενώ διουρητικά φάρμακα, ο σακχαρώδης διαβήτης και η παχυσαρκία επηρεάζουν τις τιμές του στον οργανισμό. Οι φυσιολογικές τιμές του ουρικού οξέος είναι 3,5-6,8 mg/dl.

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ

Τα συμπτώματα είναι κυρίως

  • ξαφνικός και έντονος πόνος στις αρθρώσεις
  • ενώ πιο συχνά εμφανίζεται διογκωμένο, ερυθρό και επώδυνο το μεγάλο δάκτυλο του άκρου ποδός, η γνωστή “ποδάγρα”.

Η διάγνωση

Για τη διάγνωση χρειάζεται βιοχημικός έλεγχος του αίματος, μετά από νηστεία 8 ωρών, ενώ σε λίγες περιπτώσεις μπορεί να χρειαστεί και μελέτη ούρων 24ωρου.

Για την αντιμετώπιση της υπερουριχαιμίας θα πρέπει να καθοριστεί εάν υπάρχει κάποιο υποκείμενο νόσημα, όποτε σε αυτί την περίπτωση θα πρέπει να θεραπεύσουμε πρώτα αυτό.

Σε περιπτώσεις ασυμπτωματικών ασθενών δεν προτείνουμε κάποια φαρμακευτική αγωγή, με την σύσταση για αλλαγή τρόπου ζωής και δίαιτα ουρικού οξέος να είναι αρκετή.

Στα φάρμακα που χρησιμοποιούνται για τον έλεγχο της ουρικής αρθρίτιδας περιλαμβάνονται τα αντιφλεγμονώδη και η κολχικίνη, με τον θεράποντα ιατρό να επιλεγεί κατά περίπτωση το αντίστοιχο θεραπευτικό σχήμα.

Τι προσέχουμε

  • Τροφές που πρέπει να αποφεύγονται
    Αλκοόλ
  • μπύρα
  • κρέας προερχόμενο από κυνήγι
  • λαγός
  • εντόσθια
  • συκώτι
  • θαλασσινά
  • λιπαρά ψάρια όπως σαρδέλα και κολιός
  • κιμάς
  • σούπες κρεάτων
  • επεξεργασμένα τρόφιμα
  • γλυκά που περιέχουν σιρόπι καλαμποκιού

Τροφές που μπορούν να καταναλωθούν με προσοχή σε μικρές ποσότητες και όχι κάθε μέρα-
Άπαχα κρέατα, κοτόπουλο, φασόλια, μανιτάρια, σπαράγγια, κουνουπίδι, σπανάκι, βρώμη, σιτηρά ολικής άλεσης

  • Τροφές που μπορούν να καταναλωθούν καθημερινά
  • Πολύ νερό
  • λαχανικά
  • φρούτα
  • βύσσινα
  • καφές
  • ψωμί
  • ρύζι
  • πατάτες
  • ζυμαρικα
  • γαλακτοκομικά κατά προτίμηση άπαχα πχ. τυρί τύπου cottage
  • αβγά
  • γάλα άπαχο
  • γιαούρτι χαμηλών λιπαρών

Είναι πολύ σημαντική η ισορροπημένη διατροφή και η απώλεια του περιτού βάρους.